top of page

Transformasi R&R Tradisional : Reka Bentuk Bersepadu untuk BEV, ICE dan Komuniti Sekitar

ree

Kredit Imej : Lembaga Lebuhraya Malaysia


Pembangunan EVCC™ PEDAS RSA bukan sekadar memenuhi keperluan asas pengguna lebuh raya — ia menandakan peralihan penting dalam cara negara membangunkan infrastruktur sokongan lebuh raya, selaras dengan matlamat strategik Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) melalui Pelan Strategik LLM 2021–2025.


Menyahut Teras 1: Rangkaian Lebuhraya Berkualiti dan Pintar

Di bawah Teras 1, LLM menetapkan hala tuju ke arah pembinaan infrastruktur lebuh raya yang berkualiti tinggi, pintar, dan mesra pengguna. Antara strategi utama yang diketengahkan:



Strategi 1 – Meningkatkan tahap kemudahan pengguna lebuh raya


EVCC™ PEDAS RSA menyediakan:


  • Reka bentuk bangunan utama berbentuk bulatan dengan akses pejalan kaki, tempat duduk bernaung, dan surau yang mudah dicapai

  • Tiga lorong pandu lalu (drive-thru) untuk kemudahan perkhidmatan segera tanpa menjejaskan aliran trafik

  • Reka bentuk lalu lintas berpusat (recirculation loop) — membolehkan kenderaan kembali ke kawasan utama tanpa perlu keluar semula ke lebuh raya



Strategi 3 – Meningkatkan aspek keselesaan, keselamatan dan kebolehcapaian


EVCC™ PEDAS RSA dirancang dengan:


  • Kemudahan mesra OKU dan keluarga: tandas khas, laluan landai, dan ruang penyusuan

  • Lampu jalan LED dan papan tanda digital untuk keselamatan malam

  • Susun atur pejalan kaki yang berasingan daripada laluan kenderaan berat



Strategi 4 – Memperkasa Dasar Jalan Hijau


Melalui pelaksanaan:


  • Kanopi solar dwimuka (bi-facial) yang menjana tenaga bersih untuk kawasan awam

  • Sistem tadahan dan penapisan air hujan untuk digunakan semula bagi penyiraman landskap dan tandas

  • Sistem pengecasan EV berkuasa tinggi oleh Tesla dan Gentari, memacu peralihan mobiliti rendah karbon



Menyahut Teras 6: Pemerkasaan Pembangunan Wilayah

LLM turut menggariskan kepentingan lebuh raya sebagai pemangkin pertumbuhan wilayah luar bandar dan bandar kecil melalui Teras 6.


EVCC™ PEDAS RSA menyahut seruan ini melalui:



Strategi 4 – Merapatkan jurang pembangunan antara bandar dan luar bandar

  • Lokasi strategik EVCC™ PEDAS RSA yang dihubungkan melalui jalan tempatan dari Majlis Daerah Rembau membolehkan akses komuniti setempat kepada kemudahan bertaraf lebuh raya

  • Menyediakan peluang perniagaan kepada PKS tempatan dan pelajar IPT dari lima institusi berhampiran (dalam radius 10km)



Menyatukan EV dan ICE: Mobiliti Pelbagai Tenaga dalam Satu Rangkaian

Sebagai sebahagian daripada inisiatif Electric Vehicle Charging Corridor (EVCC™), RSA ini direka bentuk untuk menyokong mobiliti hibrid dan pelbagai tenaga:


  • Stesen minyak Petronas dan Shell bersebelahan kemudahan pengecas EV

  • Susun atur laluan direka secara efisien untuk mengelakkan konflik antara kenderaan berat, EV dan pengguna biasa

  • Papan pemantau tenaga dan paparan interaktif, membantu mendidik pengguna tentang jejak karbon dan penjimatan tenaga



Penutup

EVCC™ PEDAS RSA mewakili pendekatan baharu terhadap pembangunan kawasan rehat dan rawat yang lebih menyeluruh, inklusif dan selari dengan aspirasi nasional. Dengan menyepadukan reka bentuk mesra pengguna, teknologi hijau, serta keterangkuman komuniti, projek ini membuktikan bahawa RSA boleh menjadi lebih daripada sekadar tempat berhenti — ia boleh menjadi pemangkin kepada pembangunan wilayah, pemodenan lebuh raya, dan kemajuan mobiliti negara.




Comments


Related Post

Whatsapp
bottom of page